Interview met Marit van Egmond (Albert Heijn en topteam Agri & Food) over Grootste Groentekraam: ‘Hollandse producten in al hun glorie’

13 september 2018

Dutch Agri Food Week trapt op 5 oktober af met de ‘Grootste Groentekraam’ in samenwerking met Albert Heijn. Op het Plein in Den Haag verkopen de Nederlandse telers van Albert Heijn hun eigen producten. Marit van Egmond (Commercieel directeur Albert Heijn en lid van het topteam Agri & Food): ‘Hollandse producten in al hun glorie, maar ook buitenbeentjes, want weggooien is zonde.’

Grootste Groentekraam
‘Tijdens de opening van Dutch Agri Food Week bij de grootste groentekraam mag je als bezoeker al het moois verwachten wat onze Nederlandse telers te bieden hebben, Hollandse producten in al hun glorie, maar ook buitenbeentjes, want weggooien is zonde. Het event is een mooi voorbeeld van de korte ketens die we met hen hebben. We hebben met hen jarenlange ervaring en samenwerking. Ze telen wat we nodig hebben en dat levert een supervers product op, waarbij we zo weinig mogelijk proberen te verspillen. Goed voor land, boer en klant!’

Transparantie in de keten
‘Transparantie in de voedselketen wordt steeds belangrijker en technologie kan ons daarbij helpen. Consumenten willen steeds meer weten waar hun producten vandaag komen en wat er in de hele voedselketen mee gebeurd is. Marit: ‘De impact van supermarkten op het voedselsysteem is groot, we innoveren samen met onze leveranciers en ketenpartners en zien dat transparantie in de voedselketen steeds meer een eis van de klant wordt. Albert Heijn maakt haar voedselketens steeds transparanter, dat doen we door met onze telers, boeren en leveranciers elke stap in de keten in kaart te brengen.

‘Zo kunnen we onze klant precies vertellen waar ons fruit, vlees, brood en de andere verse producten vandaan komen, wie erbij betrokken zijn en wat ermee is gebeurd. En dat doen we dus ook; transparant en open, zodat iedereen weet wat-ie eet. Daarnaast zijn onze producten steeds vaker biologisch en duurzaam. Op basis van respect voor land, dier en mens. Elke verbetering telt daarbij, hoe klein ook. Het is onze manier om bij te dragen aan een wereld waarin iedereen gezond kan eten en leven, nu en straks.’

Blockchain als hulpmiddel
‘Technologie inzetten om ketens transparant te maken is een belangrijke ontwikkeling. Binnenkort hebben we een blockchain werken voor een aantal van onze producten. De klant kan dan via een QR-code, de reis van het product volgen. Elke stap in de keten is zichtbaar.’

Topteam
Het topteam van de Topsector Agri & Food is sinds 1 april 2015 uitgebreid met Marit van Egmond. ‘Vanuit mijn achtergrond bij Albert Heijn, heb ik veel interesse in de Nederlandse consument. Dat is de inbreng die ik vaak lever in het topteam: vergeet de Nederlandse consument niet. Wetende dat gemiddeld tachtig procent wat de sector produceert bestemd is voor de export. Eén van de doelstellingen van de uitvoeringslijn Markt & Maatschappij is een bijdrage te leveren aan het besef bij de Nederlandse burger dat de Agri & Food sector een bijdrage levert aan gezond en veilig voedsel in Nederland en daarbuiten. Die focus kan ik in beide rollen goed combineren.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

De nieuwsbrief Dutch Agri Food Talks is voor iedereen die aan het werk is voor DAFW (Dutch Agri Food Week). Schrijf je in!

Pers Partners

Volg ons

Contact

Heeft u vragen of opmerkingen over Dutch Agri Food Week of over deze website, neem dan contact met ons op.

Ga naar contactpagina